Bud mitt i natten

Klockan är sen typ 05.00 men jag har flax och precis vid Stureplan får jag en körning via "radion", en adress på Östermalm typ 150 bort och sen står det "Enligt direktiv" på displayen. Fick lite dåliga vibbar, orka bara inte köra någon jobbig typ när jag är så trött så jag ringer upp förarlinjen för att checka att körningen verkar OK. Får bekräftat att det verkar lite förfriskat på stället men ingen fara.

Jag åker dit och en snubbe möter upp på gatan med ett par nycklar
-"Tja här är nycklarna" och sträcker in dom genom rutan
- Ehhh OK - vart ska dom" säger jag
- "Jag vet inte, till någon gatan"
- "Åh fasiken, en gata någonstans ... kan du vara snäll och ta reda på vart. Det skulle underlätta". Tyvärr uppfattade han nog inte min "glimten-i-ögat-ironi".
Han kilar ivarjefall iväg och återkommer med adressen. Jag ringer upp växeln och frågar vad körningen ska kosta för är det bara saker som ska forslas så är det Bud-pris som gäller. Fast Pris: 195 kr inom tullarna. Till min fördel då resan var max 1 km bort och var klar på några minuter.

Mindre glad var tjejen som skulle möta upp, hon visste inte ens om att hon skulle betala och protesterade lite. Jag satt ju dock med "Esset" - hade ju liksom nycklarna kvar. Så hon kilade upp och hämtade pengar och protesterade vidare. "Du kan ju inte ha kört mer än 400 meter - hur kan det bli så dyrt". Och jag svarade - "ja, det var nog inte mer än 700 meter jag körde men så här ligger det till ...." och så förklarade jag det där med bud hit och dit och hon att hon gärna kunde ringa kundservice dagen därpå.

Nu tycker säkert några ... "åhhh, vad snålt - kunde hon inte kört på taxameter" .... Ge mig en bra anledning till varför jag ska bjuda på min arbetstid och lön till människor som
-jag inte känner
-bor i lägenheter som kostar typ 5 gånger mer än min
-har bränt minst 5.000 kr på Spyan under kvällen.

Glöm det! Då har dom råd med det lilla ynka budet :-)

Kommentarer
Postat av: Tekno

Härlig blogg, verkligen.

Jag har själv jobbat som chaffis tidigare och saknar det som du skriver om, alla knasbollar man träffar.

Stadens ljus mitt i natten och radion som sällskap.



Tekno

2009-11-09 @ 13:27:33
URL: http://halsoteknik.blogg.se/
Postat av: Mattias

Du bra blogg! Riktigt kul att läsa om en kvinnlig chaufför också, ni är ju faktiskt lite för få :-) Jag har lagt in en länk under vår taxi-sida; http://iqtaxi.se/blogg/



Eftersom vår taxisida, som främst är en prisjämförelse sida om taxi, är relativ ny vore det också väldigt uppskattande att få lite feedback på den från en gammal taxi veteran som du själv! Finns det något vi bör göra annorlunda eller lägga till?

2009-11-09 @ 22:46:12
URL: http://iqtaxi.se
Postat av: Linda

Kul läsning!

2009-11-10 @ 19:52:54
URL: http://lindyyh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0