Tumba

Står i kaoset nere vid Stureplan och kl. är typ 00:45 på natten och det knackar på rutan. Står en proper ung man utanför med invandrarbakgrund, ca 20-års åldern. Jag rullar ner fönstret och han frågar om jag har lust att köra honom och två killar till Tumba ... jag tänker, tänker, tänker .... fasiken vad gör jag, fördomarna snurrar runt i skallen, ska jag köra? Men vad tusan, såklart grabbarna måste hem – de har säkert någon orolig mamma/pappa som väntar på dom.

Så svaret blev –”Självklart – hoppa in”.
- ”gu vad sjysst” säger killen
- ”Men det låter som om ni haft svårt och hitta bil eller” – kan jag inte låta bli att fråga (hela Stureplan vimlar dock av lediga taxibilar.
- ”ja, vi har frågat 3 stycken men ingen kör 3 utländska killar till Tumba”
- ”oj då” svarar jag ”men om ni skulle sagt att ni skulle till Djursholm – hade ni fått skjuts då”
- ”Troligtvis” blir svaret

Vilket fall som helst så börjar färden med ”tuffingarna” som ingen vågade ta upp mot Tumba och vi pratar om filmer & böcker, vilka som är bra eller dåliga. Sen i höjd med Västertorp så börjar min fet-Merca som jag kör vibrera konstigt och det mullrar någonstans ... det tystnar i bilen ... sen djävlar bara händer det ... fruktansvärt oväsen och sedan passerar det svisch, svisch, svisch och svisch 4 bilar i en sanslös fart. Killarna skriker (tuffingarna som taxigubbarna inte vågade köra) – jag skriker  - alla skriker.... vi blev så himla rädda. Vad var det som hände? Hur kan man ha ett sådant race på motorvägen, det gick så satans snabbt att det enda vi såg var att en av bilarna var silverfärgade, inget mer.  Det kunde ha gått lite illa för precis innan så var jag på väg att byta fil och som vanligt checkade backspegel osv inte en bil i sikte, vrider lite på ratten och det var då de kom farandes. Attans vilken smäll det hade blivit om jag bytt fil fullt ut.

Sen pratade vi gaturace resterande vägen ut till Tumba – smått skakis allihopa :-) Killarna var hur gulliga som helst och bodde i ett finare villaområde, inte nå getto där inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0