De vanligaste frågorna

”Tycker du inte att det är lite läskigt att köra taxi på nätterna”:
Nej det gör jag faktiskt inte. Tror nog att det istället är en fördel att vara kvinna och köra taxi. Alla blir glatt förvånade och är väldigt pratsamma och glada. De som skrämmer mig mest är alla galna taxichaffisar, det är så många som är så satans otrevliga.
Sen när det gäller att plocka upp folk på gatan, typ nere vid Stureplan, så får jag mest tjejer i bilen. Jag brukar nämligen ha belysningen på inne i bilen så att alla ska se att jag som kör är svensk och tjej. Det resulterar oftast i att tjejer/kvinner ser mig från långt håll och typ kommer springandes eller viftar hej vilt.

”Är det många tjejer som kör”
Typ nej, lite fler dagtid men på kvällarna har jag bara sett en annan kvinna ute. Synd att det inte är fler tycker jag.

”Får du höra många konstiga saker  i bilen”:
Jo jo men – samtalsämnena mellan passagerarna varierar, min absoluta favorit som är mest underhållande är när det hoppar in par i bilen, timmen är sen, de är småblariga och så tjafsar dom. Någon har gjort något fel under kvällen och så gnabbas det i 180. Mycket kul att lyssna på och mindre roligt när dom helt plötsligt blandar in mig
-”Du chaffisen, va tycker du – har inte jag rätt” – kläcker någon ur sig
Suck – ”ursäkta men jag hörde inte vad ni pratade om” – säger jag den stora lögnaren – jag har hört allt.

”Tjänar man bra på att vara chaffis”
Jag är fullt nöjd med att ha detta som extrajobb. Alla kör på provision och den ligger i regel mellan 37-40% på inkört belopp och en fre- & lördagkväll kör man in mellan 3.500-4.000 kr. Räkna ut själv vad det blir.

”Är det svårt att bli chaffis”
Ska du bli en seriös taxichaufför på ett seriöst bolag så ska du absolut gå en utbildning. Bl.a. Taxi 020 har en superbra utbildning på 3 veckor kvällstid (dagtid något kortare i.o.m. längre dagar). Därefter har de 2.5-3 v. kurs för att lära sig taxameter och avtal. Sen tillkommer 4 prov på Vägverket och en uppkörning för Vägverket. Med alla avgifter m.m så kostar det ca 7.000 kr

”Får du många skamliga förslag”
Tyvärr inte :-)  Jag vet att det får ivarjefall karlarna men än så länge har jag inte fått något. Inte ens ”Vill du komma upp på en kopp te”


Kommentarer
Postat av: Matilda

HAHA herregud kvinna, du råkar inte ha något direktnummer man kan ringa till för att få just DIG! Tänk om ändå alla taxichaufförer kunde vara som dig! Jisses, då hade ju alla helger varit guld! Ja, nu åker jag ju inte taxi SÅ ofta men ändå! :)

2009-11-07 @ 01:35:33
URL: http://whatmustbedone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0